Carina

De/dem med mera

Kategori: Allmänt

Vart är vi på väg med svenska språket. Det är OK att språket utvecklas och jag har börjat acceptera dom, tycker till och med att det är bättre med dom om man inte kan använda de/dem rätt. Det verkar som flera yngre fått höra att de inte kan skriva dom och så blir det dem hela vägen. USCH det tycker jag är att misshandla språket. När ska då de olika alternativen användas. Läste nånstans att man kan prova med att sätta in vi/oss istället. I de fall där vi låter rätt ska det vara de och om oss är rikitigt så ska det vara dem. Har försökt använda detta men inte alltid som det fungerar att ersätta med nåt.

Och så kan man ju tycka att tidningsskribenterna borde behärska språket. De är ju ändå en slags förebilder. När jag läste på Aftonbladet igår om branden i Katrineholm (var ju tvungen att läsa om vad som händer i MIN stad) så stod bl a detta
"Sedan hade de tejpat honom till händer och fötter innan de anlagde branden i lokalen. "
Det heter väl ändå anlade branden.

Här på jobbet har vi en medarbetare som säger att han skalerar upp/ner ritningen. Detta uttryck har även andra medarbetare annamat. Men HALLÅ! Det heter väl skala upp/ner. Det påminner mig om Bella som sa att hon "illat  sig" när hon gjort sig illa. Visserligen ganska fiffigt men korrekt?

Det finns fler saker som verkar vara svårt att hålla reda på som t ex var - vart. Var anger ju läge och vart riktning. Och så heter det blev och inte vart om det är något som skett.

Så nu har språkpolisen fått skriva av sig.

KOMMENTARER:

  • Agnieszka säger:
    2009-04-17 | 07:24:53
    Bloggadress: http://agnieszka.blogg.se/

    Jag har lite svårt att fatta när det ska vara DE eller DEM, men jag skyller på att jag är från polen=)

    Försöker iaf skriva resten av texterna rätt!!!



    Ser ut som om ni haft en toppenhelg, och frukost utomhus är ju aldrig tokigt heller!

    kramar

Kommentera inlägget här: