Carina

Österrike del 7 - Kinderägg

Kategori: Semester -09

Efter frukosten åker vi iväg för ett Kinderägg, 3 mål i samma resa. Det är Stefan som letat fram dessa 3 saker. Först ut är kyrkan vid Maria Kirchental. Det är väl så där, störst upplevelse är nog serpentinvägen dit upp. Stefan kör med den äran och så har vi lite tur och möter varken bil eller buss.


Kyrkan


Aj, aj aj!


Många fina ljus fanns det


Stefan har ju pratat om att köpa sig en tyrolerhatt. Det blir den här turistvarianten.
Visst är han söt min lilla gubbe!?

Nu bär det vidare mot Lamprechtshöhle. Jag har inte så stor uppfattning om vad det ska vara men det är jättehäftigt. Man för gå in i en grotta (ja egentligen är det bara en lite del av grottan eftersom den är över 50 mil lång. Det är helt fantastiskt hur vattnet letat sig fram genom och urholkat grottan. Massa trappor och ganska lågt i tak på vissa ställen. En fantastisk upplevelse som är svår att fånga på bild. Svårt med ljus och blixt som slår tillbaka i den fuktiga luften.


Den lilla biten till vänster som är grönmarkerad gick vi.


Det gällde att huka sig


Kristallklart kallt vatten


Många trappor

Sista målet för dagen är Seisennbergklamm. Även här har vattnet letat sig väg genom bergen men det är ingen grotta utan öppet upp mot himlen även om det är smala passager på vissa ställen. Facinerande med allt vatten som strömmar och forsar. Det ser helt klart ut och man känner i luften hur kallt det är.


Famtastiska vindlingar mellan bergväggarna.
Jag som är tekniker kan ju inte låta bli och undra hur dom byggt gångvägarna



Man kan se hur kallt vattnet är


Långt där uppe skiner solen


Full fart på vattnet


Ser ni ansiktet?


Porlande vatten


Fantastisk natur


Trollskt


Efter att ha gått runt så äter vi varsin ostburgare med en pommes till. Medan vi sitter där så börjar det regna. Vi har ju faktiskt haft riktigt bra väder hela dagen innan. Vägen hem blir över Zell am See och Kitzbühl, städer som man ju hört men aldrig trott man skulle hamna i. En del av vägen slingrar sig uppåt på serpentinvägar och utsikten är hänförande. Nu regnar det inte heller. Men det ska ändra sig innan vi är hemma så hinner det komma ner åtskilligt med regn.

Vacker utsikt utmed vägen


Just det, på vägen blir vi vittne till en bilbrand. Eller vi ser inte precis allt men det blir stopp i trafiken och en bit framför oss står en bil som det ryker ordentligt ur. Någon står och kastar ur grejer ur bagaget. Nån annan kommer springandes med en brandsläckare och det dröjer en rätt lång stund innan vi kan köra vidare. Som tur är så blir det ingen explosion. Polis o ambulans kommer (men jag tror inte det blev någon personskada) och när polisen dirigerat oss förbi platsen så möter vi två brandbilar. Dom kom lite för sent tror jag.


Till middag blir det lite buffé till förrätt, en köttgryta med ris till huvudrätt och chokladpudding till efterrätt.


Efter middagen bastar vi. Det är riktigt varmt i bastun men himla skönt. Efter bastun lånar vi en massagebänk som finns i anslutning och ger varandra lite massage. Skulle vara kul (och skönt) att kunna massera på "riktigt".

KOMMENTARER:

  • Håkan - Imitjdesajn säger:
    2009-08-13 | 14:46:03
    Bloggadress: http://imitjdesajn.blogg.se/

    Tack så myckst Carina, jag tycker din karl den snyggaste i tyrolerhatt, kan han joddla om har får tillräckligt med Jägermeister också! Heh! Det ser så fint ut på alla bilder så jag blir riktigt ressjuk känner jag! Jag kolla in på bloglovin och nog ser jag din blogg som bild där? Eller är jag som missförstår vad de menar? :o

  • Håkan - Imitjdesajn säger:
    2009-08-14 | 14:45:25
    Bloggadress: http://imitjdesajn.blogg.se/

    Ja absolut, jag har formulerat mig lite dåligt som vanligt. Det jag menar är att när man frågar någon eller föreslår att "kan vi inte .." och direkt får i örat hur upptagna de är och hur mycket de har att göra så blir jag lite trött bara. Man kan ju svara "att det skulle vara jättekul, men .." , eller " oj vad roligt, men .." så känner man ju sig inte lika värdelös eller avsnoppad, ja eller hur man ska uttrycka det. Man kan väl tacka nej på ett trevligt sätt.

  • Linda H - Hair & Make-up artist säger:
    2009-08-16 | 16:20:45
    Bloggadress: http://micromiss.blogg.se/

    Hej! du är en av vinnarna i tävlingen! Maila dina kontaktuppgifter + bloggadress till mig på [email protected] för att få hem ditt pris =) Grattis!

Kommentera inlägget här: