Carina

Österrike del 4 - Oberaudorf

Kategori: Semester -09

Sov till halv 8 då Stefan for upp för att sen lägga sig igen. Avnjöt frukosten. Det var väl en traditionell frukost med fil, bröd, ost och diverse korv, skinka, marmelad, kaffe eller the och juice. Det smakade bra.


Sen bar det iväg. Vi åkte en sväng i Wörgl och konstaterade att Österrikarna har förstått det där med söndag=vilodag eftersom det mesta var stäng.


Sen for vi vidare mot den där trevliga lilla staden jag skrev om igår. Vet nu att den heter Oberaudorf. Vi gick runt och tittade o fotade de fina husen. Kollade i ett skyltfönster på lederhosen och sådana traditionella klänningar som dom har här. Dom var DYRA men det var nog inte heller den billigaste butiken heller. Såg också en del som bar sådana kläder. Jag tror att det var för att det var söndag.


Ett av dom fina husen



Ska det vara ett färskt bröd?


Ett till finte hus.
Dom har konstverken på utsidan!


Vi köpte varsin glass i en glass- o kaffebar som vi avnjöt i skuggan under ett parasoll. Det fanns en lift med sommarrodel som vi bestämde oss för att testa. Nja, det vill säga att vi bestämde oss för liften men var lite mer tveksamma till rodeln. På vägen upp bestämde vi att rodeln såg rolig ut och den skulle vi nog våga oss på, på nervägen.



GASS=MUMS!



Från liften på vägen upp.



Fin utsikt när vi kom upp med liften

Väl uppe så var det jättefint, solen gassade och det var riktigt varm. Där fanns några getter som vi var tvugna att hälsa på.


Tror han var lite horny på mig, Kåtbock!



Stefan gillar djur - Djur gillar Stefan

Vi bestämde att gå i alla fall en bit på en led. Det gick uppåt och uppåt och uppåt. Mest i granskog och man såg inte så mycket runt omkring. Varm var det och tröjorna åkte av snart nog.


Skavsår aska förebyggas

Vi var på väg och vända några gånger men nyfikenheten drev oss framåt. När det var som jobbigast och mitt hjärta slog som en stångjärnshammare så mötte vi ett stort sällskap med flera barn som verkade väldigt pigga o glada. Jag förundrades över deras glädje eftersom jag tyckte det var väldans jobbigt.


Vad är detta för litet hus? Har dom byggt ett dass här uppe?



AHA! Ett av alla dessa små kapell.


Efter ytterligare en liten bit så var vi helt plötsligt framme.  Jag drack alpvatten, snörde av mig skorna och satte mig för att pusta i solskenet.


Fint! Första gången uppe på en alptopp.

Då börjar mörka moln torna upp sig bakom oss och vi hör åskan mullra. Det blev till att ge sig iväg tillbaka ner. Konstaterade glatt att det var mycket lättare att gå ner än upp och förstod med ens barnens glädje. Regnkläder åkte på och regnet var över oss. När vi kom tillbaka till liften fick vi snällt vänta tills vädret var bättre innan vi fick åka med liften ner. Rodelbanan fick man inte åka p g a regnet. Men kanske finns det sommar-rodel på något annat ställe vi kommer till.



Det mulnar på.



Vi tar skydd mot regnet i väntan på att få åka med liften ner.
Kommentera inlägget här: