Carina

Jordgubbsfudge

Kategori: Mat

Idag skulle det göras mer julgodis.
Får väl kalla det nyårsgodis eftersom julen passerat.
Fast om nu julen varar till påska eller är det fasta så finns det ju gott om tid.

Hade ju redan innan jul införskaffat alla ingredienser till jordgubbsfudgen
utom godisbumlingarna eftersom dom inte fanns i affären.
Sen handlade jag bumlingar men det fanns ingen tid
och igår när tiden kom ifatt så visade det sig att chokladen försvunnit till nåt annat.



Men idag, uinder lunchprommenaden, så kompletterade jag med choklad.
Bella var ivrig att hjälpa till så hon skötte det hela medans jag diskade.
Var extra noga med koket så vi tog fram termometern.
Jag hade inte riktigt tid att kolla av den där mitt i disken.
Men den visade på friska 132 grader och det skulle vara 120.
Hmm vad fort det gick.
Vi rörde ihop det sista och hällde upåp allt i formen.
Sen borde ju temperaturen sjunka på termometern.
Vårt kalla vatten, som verkligen är kallt höll styva 80 grader.
Min hand låg på 104.
Undrar hur varm den där smeten blev egentligen.
Nu står allt ute i farstun och där borde det ha stelnat eftersom det är minusgrader där.
Nåja, smeten verkar ju god i alla fall. Får väl äta det med sked.

Nu ska jag kolla resultat.
Receptet hittade jag hos en av mina läsare.
Vill du också prova så kolla här.

KOMMENTARER:

  • Herta säger:
    2010-12-28 | 20:28:37
    Bloggadress: http://hertabloggen.blogg.se/

    Vad effektiv DU är! Har lite ingredienser som inte har blivit av ännu...

  • Mary säger:
    2010-12-28 | 20:34:01
    Bloggadress: http://justinlife.bloggplatsen.se

    Kul att du gjorde fudgen:) Hade efter att läst inlägg på min blogg tänkt föreslå en smarrig potatisgratäng på grädden efter all julmat.

    Hörde en annan som inte fått den fast så hon plockade och åt ur frysen och det funkade tydligen.

Kommentera inlägget här: