Carina

Favoritblogg

Kategori: Allmänt

Det är inte så många bloggare jag följer men några finns det. Dom flesta är ganska unga men jag har en äldre bloggerska som jag följer och det är den som jag tycker absolut mest om. Hon är terapeut och bloggar för Hemmets Journal där hon också svarar på frågor som familjerådgivare.

I sin blogg så kan hon ta upp olika tankar och teorier om diverse olika saker i rollen som terapeut. Hon delar också med sig av vad som händer i hennes liv och så brukar hon bjuda på nån fredaxfräckis. Tyvärr så kommer hennes blogg att upphöra nu i februari. Vi är många som hoppas att hon kommer att fortsätta blogga även om uppdraget för tidningen upphör. Jag vet inte alls hur det kommer att bli men kommer verkligen att sakna hennes blogg.

Häromdagen skrev hon så klokt om förälskelse och kärlek. Jag vill så gärna att ni också ska få läsa hennes kloka ord så jag klipper in hennes text här. Vill ni läsa mer klokheter från henne så gå in på hennes blogg genom att klicka här!

Det svåra är inte att hitta någon att älska - utan att älska den man har !

Publicerat 04 februari, 2010 klockan 15:27
9

 

 

Ungefär häften av alla äktenskap/samboförhållande slutar med skilsmässa.

 

 

Det är inte alls konstigt tycker jag.

 

 

Då är det konstigare  och man kan förundras över  att den andra hälften fortsätter  att leva  i  sin relation.  

 

 Man kan skylla  skilsmässan på förhållandet eller motparten -  men  man kan behöva syna sig själv i sömmarna. 

 

 

 Annars är risken stor att man tar med sig samma problem in i ett nytt förhållande och det slutar med en krasch.

 

 

Äktenskapet är ett samspel. Det måste finnas utrymme att utvecklas tillsammans.

 

 

Övergången mellan förälskelse och kärlek är ofta kritisk.

 

 

För att leva i en relation med kärlek krävs en inre mognad.

 

Man måste ha  förmåga att föra en dialog, att jämka, att lyssna och att vilja varann det bästa.

 

 Nyfikenheten på varann måste finnas och acceptansen att båda utvecklas och att det alltid finns nytt att upptäcka.

 

 

Den typiska  faran är omvärlden – att någon av parterna bli förälskade i en annan.

 

 

Och en nyförälskelse kräver ingenting. Faktiskt. Den lever av sig själv. Utan mognad eller vuxenhet.

 

 

Men när den landar i vardagen och kärleken ska ta vid – det är då vår mognad sätts på prov.

 

 

DET SVÅRA ÄR INTE ATT HITTA NÅGON ATT ÄLSKA UTAN ATT ÄLSKA DEN MAN HAR.

KOMMENTARER:

  • ingrid Winterhof - bloggterapeuten säger:
    2010-02-06 | 21:37:51

    tack och massa tack för dina fina ord !! Jag blev så glad och rörd och stolt över alla fina ord !

    Förresten så har du en jätte läcker blogg själv !

    Stor kram

Kommentera inlägget här: