Carina

Sorg

Kategori: Tankar

Finns det någon regelbok för sorg? Förmodligen inte eftersom det nog är väldigt individuellt.
Och tur är nog det för jag skulle nog bryta rejält mot den.

Det känns som jag borde vara rejält nere och gråta floder över att pappa inte längre är med oss.
Mycket för att visa omvärlden om hur mycket jag älskade honom och nu saknar honom.

Istället känner jag en innerlig tacksamhet över att just jag fick den allra bästa av pappor.
Jag är så glad över allt han gett mig genom mitt liv.
Jag var verkligen pappas flicka.
Alltid fanns han där för mig.

Vi gjorde så mycket tillsammans:
Var ute i naturen.
Planterade kärnor och frön.
Gillade folkmusik.
Tyckte om att arbeta i trä.
Lagde punka på cykeln.
Och mycket, mycket mer.

Kan inte minnas att du nånsin var arg på mig.
Inte på nån annan heller för den delen.
Jo förresten, du skällde på grannen vars dotter drog hem en massa drägg men det var med rätta.
Men annars var du alltid glad.
Aldrig att du klagade.

De här dagarna har jag gått igenom alla fina minnen jag har av dig.
Ibland finns gråten där bakom ögonen men den kommer inte fram.

Jag känner också tacksamhet över att du inte behöver lida mer.
Vet att du inte ville bli ett kolli som inte kunde klara dig själv.
Du hade det tillräckligt jobbigt ändå sista tiden.
Men du försökte ändå alltid vara vid gott mod.
Du ville genomföra de vardagliga sysslorna.
Koka gröt och diska, vilket du också gjorde sista dagen i ditt liv.

Du längtade efter vårren och att sitta ute på balkongen i vårsolens värme.
Sista gången vi träffades pratade du om hur mycket du skulle sakna att inte kunna cykla ut i naturen när våren kom. Vi skojade om en eldriven trehjulig cykel.

Nu tror jag att du aldrig behöver frysa mer.
Att vårsolens värmande strålar alltid ska lysa för dig.
Koltrasten ska sjunga för dig.
Och häggens doft ska svepa förbi dig.

Vila i frid - PAPPA

 

KOMMENTARER:

  • Agnieszka- mamma till 2 säger:
    2010-03-14 | 18:06:33
    Bloggadress: http://agnieszka.blogg.se/

    Beklagar att din far gått bort. Han har det nog toppen i himlen nu!

    Vad skönt att Molly kommit tillbaka nu!



    Jättefina naturbilder i några av inläggen!



    Ja jag längtar efter våren så vi får bli lite friska och slippa alla dessa förkylningar som hör vintern, och dagis, till!



    kramar

  • syster säger:
    2010-03-16 | 22:09:12

    mkt vackert skrivet.

    Och det finns inga regler för sorg, känns skönt att få göra/vara som man känner

  • Caroline 19 år säger:
    2010-03-19 | 06:03:42

    Jag ville bara säga att detta var en mycket fin och rörande text, samtidigt som jag läste texten och lyssnade på låten så började tårarna att rinna ner för min kind.



    Må din pappa vila i frid.

Kommentera inlägget här: