Carina

Chokladbeskvier

Kategori: Mat

Bakar chokladbeskvier idag.
Det var längesen och vet att Stefan längtat efter det.
Vill också minnas att det för länge sen var någon läsare som ville ha receptet.
Så sent omsidar så kommer det här.
Hoppas nu bara att du fortfarande läser min blogg.



CHOKLADBESKVIER (ca 30 st)

Botten:
200 g sötmandel
2 st bittermandlar
3 1/4 dl florsocker
3/4 dl äggvita (2-3 st)

Smörkräm:
3/4 dl strösocker
3/4 dl vatten
3 äggulor
150 g smör
1 msk kakao

Glasyr:
100-150 g blockchoklad
1 msk smör

Så här gör du:
1. Skålla och mal mandeln. Blanda den med florsocker.
2. Vispa vitorna till lätt skum och vänd ner dem i mandelblandningen.
3 Klicka ut smeten på plåt med bakplåtspapper. Grädda ljusgula i 200 grader ca 10 minuter. Lossa dem medan de är varma.
4. Till smörkrämen kokar du socker och vatten till till en riktigt simmig lag. Den är färdig när en droppe trådar sig mellan tume och pekfinger.
5. Häll den heta lagen i en tunn stråle under kraftig vispning över äggulorna. Klicka ner mjukrört smör under fortsatt vispning och rör krämen blank. Tillsätt kakao.
6. Bred smörkrämen på de kalla kakornas undersida. Låt kakorna stå kallt tills krämen stelnat eller frys dem.
7. Smält blockchokladen över vattenbad eller i micro och rör i en smörklick. Doppa hastigt kakornas krämsida i chokladen. Eller bred på chokladen med en bredbladig kniv. Det går åt mest choklad när du doppar. Låt chokladen stelna.

Njut till kaffet.

Några tips:
Mät äggvitorna så det blir 3/4 dl. Äggen varierar i storlek. Blir det för mycket så flyter bottnarna ut till tunna kakor.
Jag brukar inte skala mandeln. Bottnarna blir lite tråkigare i färgen men smakar bra ändå.

När jag skrev det här kom jag på att jag glömde bort bittermandlarna. Går ju bra men fattas lite smak. Och idag gjorde jag dom lite finare. Skållade och skalade mandlarna.

KOMMENTARER:

  • Mary säger:
    2011-01-22 | 20:16:41
    Bloggadress: http://justinlife.bloggplatsen.se

    Såg gott ut :-P

    fast har satt i mig en semla idag då far bjöd:)

  • syster säger:
    2011-01-23 | 17:36:16

    dom ser ut att passa på våningsfatet. Om dom hinner dit!

    Gottigotti

Kommentera inlägget här: