Carina

Nisse och Tessan

Kategori: Katterna

Nu när vi bodde på landet tyckte vi att vi skulle ha ett par katter.
Genom en arbetskamrat till Stefan blev vi erbjudna ett par kattsyskon,
en tjej och en kille.
Vi hämtade dem söndag efter midsommar 2006.
Oj vad små och söta de var!
Nisse och Tösen hade de kalltas för.
Vi behöll namnet Nisse men Tösen förvandlades till Tessan
då vi tyckte att det kändes bättre att säga.

Nisse var en ganska modig liten kattpojke och fann sig väl tillrätta på en gång.
Tessan däremot var mer rädd av sig.
Vi fick några rivmärken av henne när vi försökte klappa eller lyfta henne.
Hon låg gärna och tryckte tätt intill trygga brorsan.
Jag är glad att vi valde att ha 2 katter för de hade verkligen glädje och trygghet med varandra
På hösten skulle båda katterna kastreras men Tessan hade fått en böld som var tvungen att dräneras
och då fick kastreringen vänta.

Och så gick det som det brukar gå, hon blev dräktig.
I mars 2007 fick hon sina ungar med det återkommer jag om i ett senare inlägg.

Nisse kom att bli allas favorit och kelgris. Han var så snäll och jag tror aldrig att han klöste någon.
Han var en hejare på att fånga sorkar och möss.
Mitt starkaste minne av honom var en morgon när han kom över gräsmattan men en stor fågel i munnen.
Det var en kaja som han troligen hittad död men han var sååå stolt
Tessan var lite mer reserverad och orolig.
Hon låg gärna i mitt knä när jag satt i soffan.
Men ofta reste hon på sig och snurrade runt ett varv eller två innan hon la sig ner exakt likadant igen.
Hon kändes lite mer som min katt.

Vi har valt att inte öronmärka eller chippa våra katter. Istället har de haft en ID-bricka
Den 19 juni 2007 fick jag ett meddelande från PetDirect.
Någon hade hittat katten som dessvärre var död. Det var Nisse
Ringde upp och fick veta att det var en granne som hittat honm några hundra meter härifrån.
Han hade tagit reda på Nisse och lagt honom i sitt kylrum.
Där hämtade vi honom och hade sen en begravning där alla var samlade och hade blommor.
Exakt 1 månad senare var det Tessans tur.
Jag och Carro var på väg till jobbet tidigt på morgonen.
Just som jag ska svänga ut på stora vägen och tittar till vänster så ligger hon där.
Minns att jag sa NEJ coh sen NEJ en gång till.
Carro undrade varför tills hon också tittade till vänster.
Rullade tillbaka bilen och gick ut för att flytta henne från vägen.
Åkte inte och jobbade den dagen.

Nu var det bara en katt kvar i huset. Murre som var en av Tessans ungar
men som sagt var det kommer i ett senare inlägg.

KOMMENTARER:

  • emina säger:
    2011-06-03 | 18:08:40
    Bloggadress: http://eminacreations.blogg.se/

    Söta!:)



    SV: Ja det är det!

    Nu funkar även allt för mig:)



    På måndag åker jag med mina kollegor till grönan!

  • Mary säger:
    2011-06-03 | 20:26:33
    Bloggadress: http://justinlife.bloggplatsen.se

    Vad fina de var! Tragiskt att de inte stannade så länge hos er. Ser fram emot fortsättningen, låter lite som en kattsläktsaga då ni fortfarande har en kvar, undra om han är förfader till de ni har nu?

Kommentera inlägget här: