Carina

Fredagens utflykt

Kategori: Vardag

Efter att ha städat av här hemma åkte jag mot Katrineholm
för att hämta upp mamma.
På vägen svängde jag förbi Ändebols gård för att inhandla tomater och gurka.
Dom öppnade för säsongen i torsdags.
Än så länge var det dåligt på tomatfronten men jag fick med mig några små godingar.
Lämnade skräp vid återvinningen och hämtade mamma.
Hon ville börja med att åka förbi cykelaffären för att titta på cykelhjälm.
Förståndigt av henne, hon ville ha en innan hon ska börja cykla.
Fanns en fin lila som hon fastnade för och även köpte.
Sen en sväng till Coop där hon ville lämna en DVD till en i personalen.
Sen så började vi vår resa.

Först åkte vi till Strängnäs.
Oj vad det har förändrats där.
Gamla stora vägen, fd E20 höll på och förvandlades till något som mer liknade en gata
med träd utmed sidorna och så en gång och cykelväg vid sidan av.
Kanske hade man lyckats få dit någon mer rondell också,
vet faktiskt inte eftersom det är lätt att tappa räkningen i rondellernas hemstad.
Men i centrum var allt sig ganska likt.
Mycket folk ute och ganska fullt på parkeringarna men hittade en plats vid rådhuset (tror jag det heter).
Nu hade det mulnat på och blåste (som vanligt) kallt.
Hade både kofta och jacka på mig och det satt inte ivägen.
Fanns en massa matställen men slutade på den Grekiska Tavernan
där vi åt färsbiff med råstekt potatis och tzatsiki. Gott!
Gick en liten kort sväng och konstaterade att Modehuset Svea inte fanns kvar
men det gjorde däremot ostaffären.

Sen åkte vi förbi Löt där jag bodde sådär 10 år.
Det såg ganska förfallet ut och inget jag längtar tillbaka till.
Men då var det fint, som att bo på landet men i lägenhet.

Fortsatte ut på Selaön och Åsa gravfält.
Blomningen hade kommit längre än vad jag trodde/hoppades och
mycket var överblommat men ändå vackert.
Gick en liten sväng på gravfälten och nu var det faktiskt lite varmare.


Mamma vid Åsa gravfält


Det mesta var överblommat men lite backsippor fanns det

Efter Selaön fortsatte vi mot Mariefred för att ta en tur in i Hjorthagen.
Tror att många inte ens vet om den utan är mer inriktade på slottet.
Men Hjorthagen är verkligen en oas med fina ekkullar och så hjortarna.
Där drack vi det medhavda kaffet och kunde rent av njuta lite av solen även om det fläktade friskt.


Gripsholms slott från Hjorthagen med äpplelund i fronten


Hjortarna

Vägen hemmåt gick över Skottvångs gruva, Laxne, Björnlunda, Stjärnhov, Flen.
Jag gillar verkligen naturen runtom där.
Grönt och fint med mycket ek och enebackar.


Fin vårgrönska i Hjorthagen

Tror att mamma var nöjd med dagen.
Jag var det i alla fall

KOMMENTARER:

  • Mary säger:
    2012-05-20 | 15:16:48
    Bloggadress: http://justinlife.bloggplatsen.se/

    Fin åktur ni gjort!

    verkar som om ni också har sådär fint men kallt så det ändå inte lockar att vara ute. Kollade smhi och det verkar som om sommaren kommer nu i veckan:)

    Vi har också hunnit med och grillat fast var glad att sitta på fars inglasade veranda och äta:)

    Synd att de sätter elstängsel ivägen för dig det är inte direkt smita under vänligt heller. Men långhårs kossor är mysiga.

Kommentera inlägget här: