Carina

Hissgardin a la Carina

Kategori: Inne

Äntligen har jag fått ordning på gardinen i sovrummet.
Gjorde ett provisorium, mest för att se hur det skulle se ut
och ibland blir det provisoriska lite för bra
men i torsdags så tog jag fram sax och symaskin.
Och resultatet blev bra.


Hopvikt tygstycke fastsatt med klämmor

Hade ju tänkt mig en traditionell hissgardin
men fönstret är rätt litet och snedtaket krånglade till det
med fästen och gardinskena.

Så det fick bli en lite enklare variant.
Klistrade kardborreband på skenan och sydde på motsvarande del på tyget
precis som vid en traditionell hissgardin.
Sen sydde jag fast tre hakar modell större i överkanten
och knappt 2/3 ner på tyget motsvarande hyskor.
Nu kan man släppa ner tyget lätt på kvällen och sen haka upp det på morgonen.
Mörkläggningen blir inte så effektiv men det stänger ute rätt mycket ljus.
Först funderade jag på att fodra den med mörkläggnigstyg
men det får nog bli så att jag syr en helt ny, fodrar och variaera med den
under den ljusare årstiden.
Då ska jag nog också förfina utförandet med en kanal för en latta
där hyskorna sitter och kanske en i nederkant också.


Dagsläge


Nattläge

Det som hänger där vid sidan om är "rullgardinen"
som vi klämde dit i klämmorna på kvällen tidigare.
Den är nu ihopvikt och nerlagd i en låda.
Kommentera inlägget här: