Carina

Midsommartårtan

Kategori: Fest, Mat

Efter mycket letande kan jag nu dela med mig av receptet på tårtan vi hade i midsomras
 
Nötchokladdröm..
 
300 gr hasselnötter
3 dl socker
1,5 msk pot.mjöl
2 tsk bakpulver
8 äggvitor
 
Mal hasselnötterna, blanda med socker, pot.mjöl o bakpulver.
Vispa äggvitorna till hårt skum o vänd ner nötblandningen varsamt.
Bred ut i på bakplåtspapper i en långpanna o grädda i 175C ca 20-25 min.
Låt svalna.
 
Chokladkräm:
 
8 äggulor
2 dl socker
2 dl grädde
150 gr smör
150 gr mörk choklad
 
Sjud äggulor, socker o grädde tills det börja tjockna, det får absolut INTE koka !!!
Klicka i smöret o ha i chokladen rör tills det blandat sig med äggsmeten till en fin, smidig kräm.
Låt stå o tjockna till bredbar konsistens.
 
Bred det över nötbotten, hit går den att förbereda o frysa.
Vispa grädde o spritsa ut, dekorera med valfri frukt.
 
Egt är det en långpannetårta men om man halverar receptet passar en vanlig rund springform.
Då kan man smörja och bröa formen istället för bakplåtspapper.
 
Då jag lyckats slarva bort mitt recept googlade jag runt och hittade det hos
 
Delar av tårtan.
Bakade den i långpannan (standardstorlek)
men delade sen på hälften för att lättare kunna transportera den.
Här har vi redan smaskat i oss en del.
MUMS!

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2013-06-26 | 06:08:08
    Bloggadress: http://theperfecthousewife67.blogspot.com

    Hej..
    tack så mycket, kul att du hittade receptet hos mig !!
    Ha en bra dag!!

  • Kicki säger:
    2013-06-26 | 22:58:55

    Bakad och klar! Ligger i frysen i väntan på 25-årskalas

    Svar: Inte för att du ser gammal ut Kicki men trodde du var nåt år äldre ;)
    Carina

Kommentera inlägget här: