Carina

Internationella kvinnodagen

Kategori: Vardag

Igår var det Internationella Kvinnodagen.
Jag uppmärksammade dagen med att ha röda strumpbyxor.
 
Jag har en jobbarkompis som kommer från Vitryssland
och där är man ledig denna dagen.
Hon hade påminnt ledningen om denna dag sisådär en vecka i förväg
och det gav resultat.
Alla tjejer på jobbet fick varsin bukett tulpaner och en tulpanvas.
 
Fint! Eller hur?
 

Många ifrågasätter om den här dagen behövs.
Mitt svar är JAA!
I Sverige är det ju rätt jämställt men det förekommer också skillnader.
När kvinnor och män på samma arbetsplats utför samma arbete men han tjänar bättre.
Det förekommer, det har jag själv varit med om.
Och de yrken som är kvinnodominerade ligger ju oftast lägre lönemässigt än mansdominerade.
Det finns fortfarande mycket att göra men det verkar gå så trögt, så trögt.
 
Men ännu värre är det ju i många andra länder.
Där flickor inte får samma möjlighet att studera,
inte har någon talan när det gäller deras framtid,
inte får rösta vid val mm mm.
Frågan är väl om det räcker med en dag om året
och hur trögt det går i dessa länder att få någon som helst jämställdhet.
 
Med jämställdhet menar jag inte att vi ska tappa bort vårt kön.
Jag är fortfarande för manligt och kvinnligt men inget ska vara förmer än det andra.
 
Min dag igår var i övrigt bra.
Hoppas er också var det
och att helgen blir lika fin!
 

KOMMENTARER:

  • Mary säger:
    2013-03-11 | 23:11:25
    Bloggadress: http://justinlife.bloggplatsen.se/

    Inte illa och få tulpaner på jobbet!
    Då kan du ju fylla på de du redan har hemma:)

Kommentera inlägget här: