Carina

Buss

Kategori: Vardag

I morse var det buss som gällde.
Blir så ibland nu när vi är 3 personer med olika tider och/eller olika destinationer.
Hade förberett mig igår kväll och bytt batterier i ficklampan.
Men något gick galet. Antingen var batteriera begagnade,
av dålig kvaliteet eller så hade lampan tjuvdragit ström på nåt sätt
för på väg till bussen så slockande den.
Tur att det finns lampa i mobilen.
Dessutom var jag utrustad med reflexväst och dingelreflex.

Med detsamma jag klev på bussen konstaterade jag att här var det kallt.
Bestämde mig för att säga till chauffören istället för att sitta o frysa.
Men det blev inget resultat av det.
Han skyllde på att han inte fick igång värmen.
Länstrafiken! Hallå! Dags att utbilda chaufförerna i hur värmereglagen fungerar.

I den här bussen finns det 3-punktbälten bara i de säten som inte har något säte framför sig.
Annars får man nöja sig med ett snöre över magen.
Fast jag noterar att de flesta verkar nöja sig med ingenting alls.
Men varför? Är det verkligen så obekvämt?
Jag märkte inte av mitt alls så när det var dags att kliva av så satt jag fast.

I onsdag (ja, jag åkte buss då också) fick jag en tanke om att det är mest tjejer/kvinnor/tanter som åker buss.
Tänkte att det var nån slags kvinnofälla typ att här tar mannen bilen till jobbet medans tanten får ta bussen.
Men vartefter färden fortskred så fick jag ändra mig.
Det var nog faktiskt ganska könskvoterat, kanske rentav fler manliga resenärer.

Det här är lite av vad jag tänker på när jag sitter där på busen.
I övrigt är det ett ganska behagligt sett att resa.
Man kan blunda och rent av slumra till ett tag.

Men länstrafiken, om ni inte kan få personalen att sköta värmen kanske ni kan ha någon gosig fleecefilt som man kan svepa runt sig under tiden man sitter där så att man slipper frysa.

Kommentera inlägget här: