Carina

Återblick

Kategori: Vardag

Idag var jag på byggmöte i Enköping.
På vägen dit satt jag och tänkte tillbaka på den tid när jag jobbade i Strängnäs.
Ganska ofta var jag också på kontoret i just Enköping.
Jag hade en arbetskamrat som bodde där.
Funderade på hur gammal han kunde vara nu.
Kom fram till att han borde vara runt 65, han fyllde 40 medans vi jobbade ihop.
Herregud, det var 25 år sen. Börjar jag bli gammal eller?

Efter mötet frågade jag deltagarna om de möjligtvis kände igen denne B.
Och visst gjorde man det.
Det visade sig faktiskt att han bodde i huset mitt emot.
Jag funderade på om jag skulle ringa på hans dörr men blev lite konfunderad av namnskyltar och ringklockor.
Istället bestämde jag mig för att lägga mitt visitkort i brevlådan. Jag har ju fortfarande samma namn.
När jag står där och är på väg att få fram ett kort ur ryggsäcken så kommer det ut en man.
Inte den dörren där hans namn stod utan den bredvid.
Jag tittar lite extra på honom och visst är det han.
Fast jag frågade för att vara helt säker.
Vi bytte några ord innan jag fortsatte hemmåt.
Visst var det väl lite underligt att han skulle dyka upp precis då?
Hade jag inte först kollat namnskyltar och sen brevlådor så hade jag ju hunnit gå innan han kom ut.

Sen på vägen hem stannade jag till i Strängnäs.
Köpte mig en mjukglass och gick en liten sväng i centrum.
Konstigt hur vissa saker kan kännas så bekanta och andra så förändrade.
Tog också en sväng upp på Finnningevägen för att se hur det var där idag.
Gården var sig nog ganska så lik men Bellas dagis som låg alldeles bredvid var helt tomt.
Skulle velat se mig om lite till, ta en tur till Löt där jag bodde den mesta tiden
men var tvungen att åka tillbaka till jobbet.
Kanske kan jag få Stefan med mig dit någon gång som en utflykt.


Bild från Google


KOMMENTARER:

  • Mary säger:
    2011-05-18 | 22:37:06
    Bloggadress: http://justinlife.bloggplatsen.se

    ja det där med att komma tillbaka till en plats man bott på gör att en speciell känsla infinner sig. Lite nostalgiskt sådär men måste erkänna att vissa ställen skapar en känsla av lättnad att man inte är kvar där:)



    SV: Har 3028 i hyra så det blev ju nästan halva. Han på Ludvikahem pratade om % på hyran osv. men om man ser det såhär toaletten måste ju vara lika mycket värd oavsett om jag bor i en etta eller femma? eller är det värt mera ersättning om jag bor stort omaket är ju det samma toaletten är borta! Ja jag blir inte klok på det där. Brukar inte reta mig på saker men just nu känner jag mig mycket irriterad på det här. Och såklart blir ju inte det bättre då stör jag mig ju på att jag retar mig så mycket och så är cirkeln igång..jaja hur man är :)

  • Imitjdesajn säger:
    2011-05-19 | 07:23:10
    Bloggadress: http://imitjdesajn.blogg.se/

    Jag var mycket i Strängnäs när jag gjorde lumpen i Södertälje i mitten på 80-talet, jag gillade alltid våra små raider in där och oftast var vår anledning att vi skulle fylla på färskvatten i tankarna och livsmedelsförråden men såklart passade vi på att göra annat också! Vi var ju 18 åringar hela gänget så det fanns ju annat som intresserade också! :)

Kommentera inlägget här: