Carina

Parfymen

Kategori: Läst o lyssnat

Grenouille glömmer aldrig en lukt. Dofter blir hans besatthet, hans passion, hans livsinnehåll och också hans yrke - parfymörens. Den doft som ger honom den mest utsökta njutningen finner han hos unga oskuldsfulla kvinnor; kvinnorna intresserar honom inte - men Doften! Den måste utvinnas och förädlas efter konstens alla regler. Som världens mest framstående parfymör kan han konsten. Men utövandet är bundet till ett fruktansvärt villkor. Parfymen blev Patrick Süskinds världsgenombrott när den kom 1985.

Den här boken tog lite tid.
Mest för att jag tyckte den var lite småtrist.
Får långa omskrivningar för min smak.
Och anders Ekborgs röst var rätt trist.
Men storyn i sig var annorlunda och rätt fängslande.
Det var väl det som gjorde att jag fortsatte lyssna.

Lyssnade mycket på den eftersom Bella gillade filmen så mycket.
Själv har jag inte sett den, inte än,
men nu ser jag fram emot att göra det.

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: